Leírás
Rayline R8 drón wifi kamerával és mobilos irányíthatósági lehetőséggel
Egy újabb év, egy újabb Rayline drón. Legalábbis ez volt az első gondolat, amint megláttuk a kopasz fickót, aki elfojtott agresszióját mindig a távirányítású termékpalettának falhoz – földhöz – vásárlókhoz csapkodásával éli ki. Jogosnak is tűnhet a felvetés, ha megfigyeljük a modell tulajdonságait: 500mAh 1S Li-Po akkumulátor és a Syma X5C-vel megegyező méretek. Ezek a drónok mind egyformák… Valóban így lenne? A Rayline R8 egy kiváló tulajdonságot vonultat fel a Syma modelljeivel szemben a videofelvételek rögzítése terén, igazán versenyképes áron!
Egy utánozhatatlanul mozgékony, könnyű, szélben is jól teljesítő, tetszetős quadkopterről van szó, megfizethető wifis FPV rendszerrel és társai közt kiugró hatótávolsággal. Amint felszáll, az ember azonnal beleszeret izgalmas repülési tulajdonságaiba, meggyőző motorteljesítményébe és döntési képességeire, funkció-gazdag felszereltségébe és megnyerő külsejébe.
A modellt kézbe véve feltűnik, hogy a műanyag alkatrészek egy furcsa tapintású, aránylag flexibilis anyagból készültek. A rotorvédők viszont összehasonlítva meglehetősen merevek, törékenynek tűnnek. Ez alapján bármit kijelenteni badarság, hiszen már láttunk elrettentő alkalmazásokat hasonló anyagokkal, illetve igazi iskolapéldát is, ahol a gép műanyag alkatrészei csak valószerűtlenül sok gyepálás útján hajlandóak tönkremenni (Syma X5SC). A lenti videóban látottak megismétlését nem javasoljuk, hiszen ez – gondolom önöknek is leesett – nem hosszabbítja meg a modellünk élettartamát. Komoly bajok esetén viszont jó hír, hogy minden alkatrész pótolható és a modell házilag is könnyen szervizelhető.
Az R8-as vezetését szinte semelyik másik gépéhez nem lehet hasonlítani, amely méretkategóriáján belül egyedülálló vezetési tulajdonságokkal rendelkezik. Nem az az apró hibát is azonnal véresen megtorló fajta, vezetése nem igényel több tudást ahhoz az amúgy viszonylag kevéshez képest, ami egy négycsatornás három-három giroszkóppal és gyorsulásmérővel ellátott gép vezetéséhez szükséges, elég a gázt szinten tartani és húzni a ciklikust, hétköznapi nevén a másik kart abba az irányba, amerre az ember menni akar vele.
A gép egyedisége a hirtelen mozdulatok lekövetésénél nyilvánul meg, ezt a gépet egyedülálló módon rá lehet venni, hogy anélkül dobjon bukfencet, hogy az automata bukfencfunkciót használnánk. Ez amiatt van, hogy gyorsan fel tudja pörgetni az amúgy erős motorjait, erős döntéseket és hirtelen gázadásokat is viszonylagosan játszi könnyedséggel tud lekövetni, és így ha egy bizonyos magasságban elég erős gáz plusz irány kombót kap, amit egy gyors gázelvétel követ, tud akkorát oldalra lökni magán, hogy átborítsa a gáz visszaadásakor a gépet teljes szaltóban.
A repülési tulajdonságok az alacsony felszállósúly miatt emellett igen jók. Az egycellás, gyárilag erős közepes minőségű akkumulátorral a repülés kellően dinamikus és élvezetes. Persze jobb akkumulátorokkal kitolható a repülési idő, illetve magasabb C érték esetén a dinamika tovább emelhető. Mondjuk, aki idáig eljut, az úgyis vesz valami komolyabb drónt: látható, hogy a műanyagválasztás és az olcsó, házilag is cserélhető komponensek a tanuló modellezőket célozták meg.
Egy olyan géppel van tehát dolgunk, ami szó szerint körbe tud táncolni egy X5C-t, mivel sokkal élénkebben reagál a giroszkópja a bevitt kormánymozdulatokra. Emiatt szélben is jobban repül, mint azonos méretű társai, mivel nem fekszik úgy bele, mint a többi gépnél megfigyelhető, szél ellenében is megfelelően dönt és gyorsan mozog.
A másik pont, ami alapján érdemes lehet az R8-at megfontolni a Syma termékcsaládjával szemben, az a design. A színek közül kapunk sárga-feketét és kék-feketét. Vidámabb, merészebb, mint a szigorú matt fekete illetve teljesen fehér kopterek. A fedélzeti világítást már ne is említsük: rég nem valósítottak meg valamit így, hogy ennyire belesimul a látványtervbe, nem tolakodó, és nem világít karácsonyfa szerűen, ízléses világítása így az akkumulátort sem eszi annyira, a repülési időt sem csökkentve ezzel. Ha mégis ellene lennénk a világításnak, egész egyszerűen lekapcsolható a távirányító vagy a telefon megfelelő gombjával.
Hatótávolságát tekintve hozza a német Rayline gyártó színvonalát, ami általában a versenytársakra mindig épp egy picivel tud többet, nem csodákat kell várni, hanem szilárd teljesítményt. Azaz amit megcsinál az akármelyik más gyártó terméke, azt ez is lerepüli, és még hozzá egy kicsit többet és jobban, hogy legyen mire büszkének lenni, mégiscsak ugye egy német vállalat termékéről van szó, ezért nem is lehet a távol-keleti mezőnnyel egy szinten operálni. A gép tehát ezen a színtéren is kiemelkedő, biztosítja azt a körülbelül száz méteres hatótávot, ami kategóriájában erősnek számít.
Az FPV rendszer wifis, 2.4 GHz-en működik, amelynek számos előnye és hátránya van, de itt mégis indokolt, mivel nem duplázza meg a gép értékét egy külön antennás rendszer beépítésével. Ha valaki szeretett volna egyszerűbb felvételeket készíteni, annak mind kiváló volt az X5C 720p-s HD kamerája. Ha látni szerette volna a használó, amit a gép is, akkor választhatta az X5SW modellt – az ő képminősége viszont jóval elmarad az SD-kártyás változatétól. A Rayline R8 kamerája a következőt teszi: FPV felvételt készíthetünk egy jobb minőséget produkáló kamerával, azonos árkategóriában, mint az X5SW esetén. Így a gép kerülhet majdnem feleannyiba, mint egy R250, ugyanakkor mégis tud élőképet adni.
Egyedi módon az FPV mellett itt a telefonos alkalmazáson keresztük akár irányíthatjuk a gépet, így hasonlatosan más gyártók méregdrága gépeihez, egyszerre élőképes képernyő és vezérlő szerepét is betöltheti az Android vagy iOS rendszerű okostelefon. Tehát a képernyőre kirajzolt karok mozgatásával ugyanazon működési elv szerint, mint a távirányító karjaival, vezethető a gép, és nem is okoz nehézséget, a karok parancsait a gép jót tudja követni, nincs rázkódás vagy más probléma vele. A távirányítón megtalálható funkciógombok az alkalmazásban is megtalálhatók, azaz a bukfenc vagy a sebességváltó funkció is ugyanúgy vezérelhető a képernyőről, mint a távirányítóról. Ezen kívül a kameravezérlés is erről működik, tehát a távirányító használata teljesen opcionális, de mégis talán a legkényelmesebb megoldás, hogy a mellékelt rögzítőelemmel a távirányítóra szerelve figyeljük a képet, hiszen így nem lógnak be a távirányító karjai meg az ujjaink a képbe.
Jól megoldott rendszerről van szó, a távirányítóhoz jár egy rögzítőelem, ami az elemtartó fedele helyére csavarral rögzíthető biztonságosan, hogy az ebbe helyezett okostelefon semmiképp ne eshessen le a távról, miközben épp az élőképet próbálgatjuk. Ha megfelelően kevés a jelzavar, élvezetes élőképmegoldást nyújt a gép amellett, hogy ez szinte semmibe se kerül, a gép értékét nagyban növeli, viszont árán nem látszik meg, közelébe se ér ugyanis egy R90-es árához, ugyanakkor sokkal jobb repülési élményt biztosít cserébe.
Az élőképes megoldás ezen a gépen kiemelkedő minőségben született meg a wifis élőképes rendszerek mezőnyében, hiszen még a mi tesztünkben is, amit mi erős jelzavar mellett végeztünk, stabilan tartotta magát mind a telefonról való irányítás, mind maga az élőkép, még olyan 100 méteres távolságban is, tereptárgyak között is. Nem volt rá jellemző sem a jeldobálás, mint bármely eddigi wifis élőképes gépre, se a diavetítő effektus, amikor az élőképet olyan ötmásodperces pillanatképek formájában kapjuk meg és az alapján kéne elvezetni a gépet. Az eredmény egy stabil és meggyőző gépre vall, ami kategóriájában kiemelkedő minőségű, de szerencsére emellett nem kiemelkedő árú, hanem inkább a pénztárcakímélő kategóriába sorolható.
Mindent összevetve az R8-at egy rendkívül jól összerakott gépnek tartom, ami végre maximálisan kihasználja a coreless motorok és a német elektronika kínálta lehetőségeket, tökéletesen reagál bármely mozdulatra, a Rayline új gépeihez méltóan tetszetős külseje van és remekül megalkotott elektronikai megoldásokkal rendelkezik. Erre pedig, mint hab a tortán jön az élőképes FPV rendszer, ami okosan van megoldva, hiszen nem szorítja rá a vásárlót egy teljes új képernyő megvásárlására, hanem saját okostelefonját a gép által létrehozott wifi-hálózatra csatlakoztatva gyakorlatilag aprópénzért élvezheti az élőképes repülés élményét.
Az első drón címére bátran pályázhat az R8 minden felhasználónál. Törődést nem igényel, csak nagyon ritkán, cserébe viszont sok kellemes percet szerez majd a leendő tulajdonosoknak. Ha megtetszett neki, és férj szülinapja/unoka ballagási ajándéka stb. indokolja, bátran tegyék le a voksukat az új Rayline R8 mellett!
Egyedülálló újszerű futurisztikus design, vége a fehér drónok egyeduralmának.
Eredeti Rayline termék, garantált német minőség.
Kapcsolható ízléses világítás, ami éjszakai repülésnél is mutatja a gép helyzetét és irányát.
Bukfencfunkcióval kiegészített látványos repülési tulajdonságok.
Hattengelyű stabilizáció a stabil, kezdő pilótabarát repülésért.
Android és iOS kompatibilis telefonos irányító és kameraalkalmazás a dedikált távirányító kiegészítésére.
Stabil irányítójel mind a távirnyítóról mind a telefonos alkalmazásról.
Látványos és megfelelően stabil élőképes megoldás, HD felbontású kamerafelvétel.
Nagyteljesítményű motorok és akkumulátor biztosítja a hosszú repülési időt és nagy sebességet.
Teljesen felszerelt, repüléskész állapotban a dobozban, csak töltse fel az akkumulátort és indulhat a repülés.
Irányítás:
gázkar (fel-le) gáz adagolás
gázkar (jobbra-balra) forgás a tengely körül
irányváltó kar előre hátra mozgatásával előre-hátra döntés
irányváltó kar jobbra balra mozgatásával jobbra-balra döntés
Mit jelent pontosan a 3 vagy 6 tengelyes Giroszkóp?
3 vagy 6 tengelyes Giroszkóp azt jelenti, hogy a giroszkóp nem csak a tengely körüli forgást vezérli, hanem az Y és Z tengely, azaz előre-hátra dőlés és jobbra-balra dőlést a levegőben giroszkóp egyenlíti, tehát próbálja mindig a nulla ponthoz a vízszinteshez viszonyítani és lebegéskor ugyan erre a pontra visszaállni. Ez egy modern új technológia, mert ha ezekbe a szerkezetekbe nem lenne 3 vagy 6 tengelyes giroszkóp egyszerűen reptethetetlené válna, és egész egyszerűen felborulna. Régebben az ilyen szerkezeteket csak röpsúlyos kiegyenlítő tengellyel lehetet megoldani, több kevesebb sikerrel melyek anno egész egyszerűen vagy nem voltak elég stabilak a repüléshez vagy a legkisebb szél gátolta őket a repülésbe.
Nem úgy, mint most akár már szélben is elreptethetőek.Paraméterek
Rayline R8 azaz műszaki adatok | |
Maximális hatótávolság | Kb. 100-120m. |
Teljes hossz/szélesség (átlóban mérve) | 350mm |
Teljes hossz/szélesség rotorvédővel (átlóban mérve) | 365mm |
Váz hossz/szélesség (átlóban mérve) | max. 245mm |
Teljes hossz/szélesség (hosszában mérve) | 285mm |
Törzs magasság | 70mm. |
Főrotorátmérő | 135mm. |
Adó méret (H x Sz x M) | 140mm x 70-110mm x 40mm. |
Adó működés | 4 db AA elem vagy AA típusú akkumulátor (nem tartozék). |
Töltési idő | kb. 50perc. |
Repülési idő | kb. 7-9perc. |
Nettó súly | 95g (akku nélkül). |
Teljes súly akkumulátorral együtt | 110g. |
Teljes súly akkumulátorral együtt és rotorvédővel | 114g. |
Akkumulátor | 3,7V 500MAh. LI-poly. |
Motorok | 4db főmotor |
A csomag tartalma | |
1 db Rayline R8 típusú drón menetkészre szerelve | |
1 db élőkép továbbítására alkalmas WiFi-s kamera | |
1 db 2,4Ghz távirányító | |
1 db USB töltő | |
1db LIPO akkumulátor 3,7V 500Mah. | |
1 db univerzális telefontartó | |
1db csavarhúzó | |
4db. rotorvédő elem | |
4db. tartalék főrotorlapát | |
1db angol nyelvű leírás | |
Repülésre kész állapotban érkezik! |
További tulajdonságok